decolight1

تداوم رشد صنعت مبلمان و دکوراسیون، نیازمند یک همت یکپارچه و هدفمند است

گفتگو با رامین سمیع‌زاده، دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون ایران و مدیر نمایشگاه دکولایت

مصطفی خدایگان

اشاره:

دومین نمایشگاه برترین های مبلمان، کابینت، نورپردازی و دکوراسیون خانه، آشپزخانه، هتل «دکولایت ۲۰۱۳» توسط انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون ایران از تاریخ ۲ الی۱۰ آبان ماه به مدت ۹ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی برندهای برتر ایران، واقع در یافت‌آباد، بازار مبل ایران شماره ۳ برپا شده است. یکی از افرادی که در برپایی این نمایشگاه فعالیت و تلاش بسیاری داشته‌اند، مدیر نمایشگاه و عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون کشور، آقای مهندس رامین سمیع‌زاده هستند ایشان دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی و همچنین مدرس دانشگاه می باشند. فرصتی پیش آمد تا در حاشیه این نمایشگاه با ایشان گفتگویی داشته‌ایم که از منظر خوانندگان گرامی می‌گذرد :

لطفاً اطلاعات لازم در مورد نمایشگاه را برای خوانندگان توضیح دهید.

این نمایشگاه تحت عنوان دکولایت 2013  برای دومین بار در محل دائمی نمایشگاه‌های برندهای برتر ایران، یعنی بازار مبل ایران، شماره 3، طبقات 4 و 5 برگزار می‌شود. این محل شاهد چهار نوع نمایشگاه برندهای برتر است؛ برندهای برتر مبلمان اداری و گیشه تحت عنوان «Ofex »، برترین محصولات مبلمان خانگی و دکوراسیون تحت عنوان «Hodex »، نمایشگاه حاضر یعنی دکولایت «Decolight » و برترین محصولات مبلمان نوزاد، کودک و نوجوان تحت عنوان «Kitex » می باشد. رویکرد این نمایشگاه­ها این است که صد برند برتر هر حوزه را در یک فضای بسیار مدرن که می‌توان گفت مدرن‌ترین و بروزترین سایت نمایشگاهی کشور است گرد هم جمع می‌کنیم و با شرایطی خاص، هم از مشارکت‌کنندگان و هم از مردم پذیرایی می‌شود. به جرأت می‌توان گفت که به استناد نظر بسیاری از میهمانان خارجی، این سایت نمایشگاهی با بسیاری از نمایشگاه‌های سطح بالای سایر کشورهای دنیا برابری می‌کند.

نسبت به نمایشگاه سال گذشته، این نمایشگاه از لحاظ کمی و کیفی چه تغییراتی داشته است؟

سیاست اصلی هسته برگزاری نمایشگاهِ دکولایت در رابطه با گزینش برندها است. در واقع شکل پذیرش شرکت‌ها در این نمایشگاه به این صورت نیست که تمام متقاضیان، واجد شرایط شرکت در نمایشگاه باشند بلکه برندهای قابل قبول توسط کارشناسان ما بررسی و گزینش می‌شوند که در نمایشگاه امسال، این سیاستِ گزینشی بیشتر از سابق مورد حساسیت،تأکید و تمرکز بود. هر سال گزینش‌ها سختگیرانه‌تر می شود و برندهایی که می‌خواهند در این نمایشگاه شرکت کنند باید توان کمی و کیفی خود را بالا ببرند و این موضوع علاوه بر تمام محاسنی که خواهد داشت، فضای رقابتی بیشتری را در میان برندها ایجاد نموده و رشد و توسعه این صنعت را شتاب بیشتری می دهد. از مهمترین ویژگی‌هایی که این نمایشگاه دارد این است که چون انتخاب این برندها توسط انجمن مبلمان و دکوراسیون صورت گرفته، مردم با خیالی آسوده از اینکه این محصولات از فیلتر کارشناسانِ این تشکل‌ها گذشته‌اند و نیز امکان پیگیری و ردیابی دارند، خرید می‌کنند. نکته بعدی آنکه تمام این محصولات با قیمت مناسب، کیفیت مناسب، در زمان مناسب و از همه مهمتر با امکان تیراژ بالا عرضه می‌شوند. مثلاً خیلی از مشتریانِ اینجا هتل‌داران هستند که ممکن است از یک محصول 60 دست بخواهند؛ حاضرین در این نمایشگاه این قابلیت را دارند که در کمترین زمان، تعداد مورد نظر مشتریان را عرضه کنند. در واقع برندهای اینجا از صنعتی‌ترین‌های عرصه مبلمان و دکوراسیون هستند. از ویژگی‌های دیگر این نمایشگاه، برگزاری سیمنارهای آموزشی رایگان است که در حوزه‌های مرتبط نظیر طراحی نور، دکوراسیون، طراحی آشپزخانه، کابینت و حتی مهندسی فروش برپا می‌شود. ضمن آنکه یک مسابقه طراحی دکوراسیون عملی نیز در روزهای پایانی خواهیم داشت. که کلیه سمینارها به شکل مستقیم و زنده از طریق سایت انجمن به آدرس www.tefso.com در سراسر دنیا قابل مشاهده می باشد.

چه عواملی باعث شده که شما برای برپایی این نمایشگاه، مکان‌های درون‌شهری، با قابلیت دسترسی بیشتر برای مردم، مانند مصلی یا محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را انتخاب نکنید؟ آیا این دوریِ مسیر بر میزان استقبال از نمایشگاه تاثیر منفی نمی‌گذارد؟

آن استانداردهایی که ما برای برگزاری مطلوب و حرفه‌ای نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون مد نظر داشتیم را اماکن دیگر ندارند. اینجا از همان ابتدا به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که به راحتی می‌توان در آن، چنین نمایشگاهی برپا کرد. برای مثال راهروهای عریض، غرفه‌های بزرگ و وسیع، و امکاناتی نظیر رستوان، کافی‌شاپ، نمازخانه، اینترنت رایگان و حتی اتاق شیردهی مادران و تعویض پوشک بچه در این مکان پیش‌بینی و ساخته شده و این امر، کارِ ما را بسیار باکیفیت‌تر می‌کند. ما باید این موضوع را یاد بگیرم که به مردم احترام بگذاریم و این یکی از سیاست‌های بازار مبل ایران شماره 3 است. و به سایت نمایشگاهی نیز کسری پیدا کرده است ضمن آنکه یافت‌آباد قطب بازار مبل ایران است و هرکس بخواهد خریدی مطلوب داشته باشد در مرحله اول به اینجا خواهد آمد.

 

خود مردم هم باید یاد بگیرند به موضوعات حرفه‌ایِ تجارت احترام بگذارند و این فرهنگ ایجاد شود که برای خرید هر محصول، به بازار تخصصیِ آن محصول مراجعه نمایند.

دقیقاً، و این اتفاقی است که در چند سال اخیر در یافت‌آباد افتاده، و فرهنگی جدید شکل گرفته که تئوریسین و مبتکر آن هم جناب آقای مهندس انصاری رئیس محترم انجمن مبلمان و دکوراسیون و رئیس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون هستند. نگاه ایشان صرفاً بر اساس ساخت یک پاساژ مدرن نیست. اگرچه مجموعه‌ای که ایشان ساخته‌اند از مدرن‌ترین مجموعه‌ ای است که در حوزه مبلمان و دکوراسیون حتی در سطح خاور­میانه وجود دارد اما نگاه صرف به سخت‌افزار ندارند بلکه معتقدند آن چیزی که باید در این منطقه و در ایران شکل بگیرد یک فرهنگ درست است. پس نگاه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را با هم دارند؛ هم مراکز توزیع و عرضه بسیار مدرن و مجهز در شأن مردم ایران می‌سازند و هم اقداماتی نظیر برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مربوط به مبلمان و دکوراسیون، ایجاد دانشگاه تخصصی مبلمان، ایجاد موزه مبلمان و کلاً فضایی که وقتی مردم وارد آن می‌شوند احساس کنند آن احترامی که در خور شأن‌شان هست در این صنعت وجود دارد. بنابراین با توجه به این رویکردها بهترین مکان برای برگزاری این نمایشگاه را همین بازار مبل ایران شماره 3 یافت‌آباد دیدیم.

مخاطبان این نمایشگاه، کدامیک از اقشار جامعه هستند؟

این نمایشگاه دو گروه مخاطب دارد؛ یکی خانواده‌ها که برای خرید مبلمان خانگی، کابینت و امثالهم می‌آیند و گروه دوم، هتل‌داران، هتل‌سازان، آرشی‌تکت‌ها و دکوراتورها هستند.

غرفه‌داران حاضر در این نمایشگاه صرفاً از تولیدکنندگان داخلی انتخاب شده‌اند یا واردکنندگان و نمایندگان برندهای خارجی هم حضور دارند؟

اکثر برندها، داخلی هستند اما یادمان نرود که هدف از این نمایشگاه، ارتقای توان تولیدی شرکت‌های داخلی و ایجاد فضایی برای مقایسه برندهای داخلی با برندهای جهانی است. ضمن آنکه شرکت‌هایی را داریم که به طور مشترک با برخی برندهای خارجی محصولات‌شان را عرضه می‌کنند، یا برندهایی که بخشی از مواد اولیه‌شان را از کشورهای خارجی تامین نموده و در کشورمان تولید می‌کنند. اما تاکید اصلی ما بر تولیدکنندگان داخلی است.

یکی از اهداف این نمایشگاه طبیعتاً ایجاد یک فضای رقابتی میان برندهای داخلی، به ویژه در زمینه توان صادراتی شرکت‌ها است. به نظر شما برپاییِ این‌گونه نمایشگاه‌ها چقدر می‌تواند در افزایش میانگین کل صادرات کشور و میزان ارزآوری صنایع ایرانی اثرگذار باشد؟

صنعت مبلمان ما پتانسیل صادراتیِ زیادی دارد به شرط آنکه تعرفه مواد اولیه آنقدر کاهش بیابد که قیمت تمام‌شده محصولات‌مان توان رقابت با محصولات دیگر کشورها را داشته باشد. ما در صنعت مبلمان، هم تخصص و دانش لازم را داریم و هم توان مدیریتی بالا برای تولید محصولات صادراتی را، و این امر نیازمند مواد اولیه ارزان‌قیمت است.

خب این امر مستلزم ایجاد وضعیتی پایدار در بازار ارز، به ویژه پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. این وضعیت ناپایدار چقدر روی صنعت مبلمان تاثیر گذاشته است؟

عدم تثبیت و وجود نوسانات در نرخ ارز به تمام صنایع -به ویژه صنعت مبلمان- آسیب وارد کرده است، چراکه فضا را تبدیل به یک فضای ناامن و غیرقابل برنامه‌ریزی می‌کند. تثبیت نرخ ارز باید هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

چه میزان از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وارداتی است؟

در مبلمان صفحه‌ای، ما نئوپان و ام‌دی‌اف داریم که عمدتاً وارداتی است اما در زمینه چوب، هم واردات داریم و هم بخش قابل توجهی از آن در داخل کشور تولید می‌شود. صنعت مبلمان نیازمند یک نگاه و همت یکپارچه و هدفمند است و اگرچه تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه‌مان روزبه‌روز رشد می‌کنند. اما باید واقع‌بین باشیم؛ هنوز بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت باید از کشورهای خارجی وارد شود.

صنعت مبلمان همچون بسیاری از صنایع، یک صنعت ترکیبی است. برای مثال این صنعت باید با صنایعی نظیر صنعت نساجی، صنعت چرم، و صنایع رنگ مراوده داشته باشد. اولاً رابطه شما با این صنایع چگونه است و دوماً آیا می‌توان کارخانجاتی را راه‌اندازی کرد که تمام این صنایع ذکر شده را در بر بگیرد و به طور مستقل برای تولیدکنندگان مبلمان فعالیت نماید؟

متاسفانه صنعت نساجی ما در داخل کشور هنوز نتوانسته است مبل‌سازان ما را تأمین کند طوری‌که از واردات محصولاتی نظیر پارچه‌های مخصوص مبل بی‌نیاز شوند. اما این اتفاق در حال رخ دادن است؛ شورای ملی مبلمان و دکوراسیون سعی می‌کند به نوعی صنایع وابسته به مبلمان را هم پوشش داده و این نوید هست که صنعت نساجی ما بتواند به طور کامل، ملزومات صنعت مبلمان را برآورده سازد.

به عنوان سئوال آخر، ارزیابی شما به طور کلی از وضعیت صنعت مبلمان و دکوراسیون چگونه است؟

به جرأت می‌توان گفت که این صنعت با توجه به نگرش و سیاست­گذاری مهندس انصاری و تلاش و زحمات تشکل‌های مرتبط، خصوصاً انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و تشکل‌های همسو نظیر اتحادیه درودگران و اتحادیه صادرکنندگان، این صنعت تبدیل به یک صنعت متمایز و کامل شده است. کمتر صنعتی را می‌بینید که متولی آن، هم نگران مراکز توزیع باشد، هم نگران موزه باشد، دغدغه دانش و پژوهش و دانشگاه را داشته باشد، و همزمان به فکر شهرک‌صنعتی، کنفرانس‌های بین‌المللی، برپایی نمایشگاه‌ها و … باشد. این صنعت در این سال‌ها با تکیه بر مدیریت خوب آقای انصاری، یک صنعت موفق بوده است. شاید اغراق نباشد اگر بگویم بعد از صنعت نفت و صنعت خودرو، صنعت مبلمان و دکوراسیون بسیار مورد توجه قرار گرفته، و شما نتایج این امر را در افزایش پرشتاب کیفیت محصولات مبلمان، در افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه مبلمان، و در استقبال نمایندگان خارجی از سیمنارهای تخصصی شاهد هستیم.

از فرصتی که در اختیار این نشریه قرار دادید سپاسگذارم.