برنامه های انجمن در حوزه های اطلاع رسانی، تحقیق و توسعه و IT
به بهانه هشتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، یراق آلات و تجهیزات مبلمان (مدکس 2010 ) با آقای مهندس رامین سمیع زاده دبیر انجمن صنفی مبل استان تهران مصاحبه ای در خصوص برنامه های انجمن در حوزه های اطلاع رسانی، تحقیق و توسعه و IT صورت گرفته که با هم می خوانیم :
آقای مهندس سمیع زاده، انجمن در حوزه اطلاع رسانی چه برنامه هایی دارد؟
یکی از اصلی ترین فعالیت هایی که انجمن در دستور کار خود داشته و دارد به حوزه ی اطلاع رسانی مربوط می شود. در واقع اساس موفقیت کار اطلاع رسانی بر محورهای نوع و کارایی خبر یا متن، دقت و سلامت متن ، انتخاب زمان مناسب و جلب اعتماد مخاطب استوار است که در فقدان هریک از صفات فوق کار ممکن است اطلاع رسانی با مشکل دچار شود .
متاسفانه در حوزه اطلاعات فنی، عمومی و تخصصی معمولا با اطلاعات مرده مواجه هستیم یعنی دلیل وجودی و یا زمان مصرف شان به اتمام رسیده است، چرا که معمولاً منابع اطلاعاتی دارای روشی کارآمد و دینامیک برای تولید، بازسازی و به هنگام کردن اطلاعات هستند. معمولا اطلاعات به ندرت و غالبا در فواصل بسیار طولانی مورد اصلاح و بازنگری قرارمی گیرند و همین خصوصیت موجب می شود که اعتماد مخاطبان نسبت به اطلاعات دریافتی سست شود و این یعنی استیلای بی اعتمادی بر عرصه اطلاعات. با این توضیحات انجمن سعی دارد روشی دینامیک و کارا برای توزیع اطلاعات چه در حوزه مطالب علمی، فنی، تخصصی و چه در حوزه اخبار مرتبط به وجود آورد ودر قالب تشکیل یک خبرگزاری تخصصی، تحت عنوان دکو نیوز سیستمی را راه اندازی کند که اطلاعات را به صورت هدفمند توزیع کند به طوری که تاثیرات آن هم برای متخصصین، دانشگاهیان و حتی مصرف کنندگان خدمات و محصولات مبلمان قابل سنجش باشد که این مهم با تقویت پورتال اطلاع رسانی انجمن به آدرس www.tefso.com و تبدیل آن به یک خبرگزاری حرفه ای و قابل اتکا برای کل صنعت امکان پذیر خواهد شد.
وضعیت صنعت در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیق و توسعه (R&D ) چگونه است؟
بسیاری از دست اندرکاران صنعت مبلمان و دکوراسیون یا تحصیلات آکادمیک ندارند یا از رشته هایی فارغ التحصیل شده اند که به صورت مستقیم با این صنعت همخوانی ندارد . بر این باوریم که برای رسیدن به یک مکانیزم درست و قابل اتکاء در بخش آموزش باید مشخص کنیم که اعضای این صنعت به کدام آموزش ها، در کدام بخش ها و در جهت تحقق کدام اهداف نیازمندند. در این جا نیز کارمان با مشخص کردن نیازها شروع می شود و گام نخست از آنجا شروع می شود که بدانیم در کجا کمبود داریم . به این ترتیب می توانیم از اتفاقی که در بسیاری از سیستم های آموزشی کشورمان می افتد جلوگیری کنیم . درهمین مسیر ما به سیستمی برای درک بازخور کارمان نیاز داریم. یعنی دقتمان را روی این نکته متمرکز خواهیم کرد که روی آموزشهایی سرمایه گذاری کنیم ونیز روش هایی را انتخاب کنیم که نتیجه عینی و بازخور مناسبی در صنعت داشته باشد و تاثیرات آن روی بهبود تولید و رضایتمندی مخاطبان قابل اندازی گیری باشد. نمی خواهیم کار آموزش به یک برنامه تشریفاتی و شکلی ختم شود بلکه دنبال نتایج کاربردی آن در صنعت هستیم. به همین خاطر است که انجمن از یک سو براساس نیاز سنجی های انجام شده، رشته های دانشگاهی تخصصی را با انعقاد قراردادهایی با دانشگاه های جامع علمی کاربردی، آزاد اسلامی و پیام نور آغاز کرد و از طرفی دیگر با طراحی و برگزاری کنفرانس های بین المللی تخصصی تحت عنوان دکو سعی می کند که خلاء علمی آموزشی این صنعت را پر می کند.اما در خصوص راجع به تحقیقات بایستی عرض کنم که از بس به بحث تحقیقات بی حرمتی کرده ایم، شان و جایگاه اصلی خود را از دست داده است ومتاسفانه این ذهنیت وجود دارد که هزینه کردن روی بخش تحقیقات نوعی هدر دادن سرمایه تلقی می شود . با این برداشت طبعاً تحقیق هدفمند و مناسبی انجام نمی گیرد و نتیجه تحقیق نیز نظر کسی را تامین نمی کند. البته منظور از تحقیقات هدفمند تحقیقاتی است که موضوع آن ها برحسب نیاز واحدهای تولید تعیین می شود و سفارش دهنده برای دریافت نتیجه تحقیق هم هزینه می پردازد و هم روز شماری می کند.
یکی از مهمترین دلایل بی توجهی به امر تحقیقات در عرصه تولید و فروش عدم توجه به تاثیر اشتباهات و خطاها و ندانم کاری ها در قیمت تمام شده کالاها و خدمات می داند و تاکید می کنم که وقتی قیمت تمام شده را جدی نگیریم طبعاً برای یافتن دلایل بالارفتن قیمت تمام شده هم تحقیق نمی کنیم . معمولا کسی از هزینه هایی تحت عنوان هزینه های فرصت های از دست رفته با خبر نیست و طبعا نگرانی ندارد و این اصل قضیه است که نقش و ضرورت تحقیقات را در عرصه های مختلف بیشتر روشن می کند. کسی هم کسی دیگر را به خاطر اشتباهات و روش های نادرست مواخذه نمی کند. بنابراین باید دراین بخش هم ابتدا اعضای صنف و صنعت متقاعد شوند که به کدام تحقیق ها و برای رفع کدام مشکل یا دستیابی به کدام نتیجه ها احتیاج دارند و آن وقت برنامه مناسب برای انجام تحقیقات ریخته شود.
در همین راستا، انجمن با تاسیس موزه مبل ایران و نیز طراحی و ایجاد پژوهشکده صنعت مبلمان و دکوراسیون در شهرک صنعتی تخصصی مبلمان و دکوراسیون سعی در تببین جایگاه و نیز هدفمند کردن تحقیقات و پژوهش در جهت ارتقاء جایگاه علمی و اجرائی این صنعت دارد.
آقای سمیع زاده شما هم به عنوان دبیر انجمن و هم به عنوان مدرس دانشگاه چه ارزیابی در خصوص جایگاه صنعت مبلمان از نظر IT دارید؟
ببینید فاصله ما با دنیا در زمینه IT زیاد است و باید هرچه زودتر پر شود . دلایل زیادی برای عقب ماندگی صنعت از آتی وجود دارد که مهمترین آن نبودن یک متولی مناسب برای این بخش از این صنعت است. انجمن در صدد است این مشکل را حل کند چرا که انجمن تلاش می کند تا اعضای صنف و صنعت را به سمتی هدایت کند که همگی به اهمیت آی تی و کاربرد آن در همه بخش های صنعت، تولید و بازار متقاعد بشوند. در واقع در جهان امروز پاسخ دادن به نیاز های صنعت و تولید جز از طریق استفاده مناسب از ابزار های اطلاعاتی مقدور نیست و اگر به این ابزار مجهز نشویم ، دیگران در بازار بین المللی از ما جلو خواهند افتاد، که افتاده اند!
با همین برداشت است که قصد داریم از مزیت های آی تی استفاده بیشتری برده و برنامه های خود را تا آن جا که مقدور باشد از طریق ابزارها و روش های روز اطلاعاتی پیش ببریم. البته استفاده از آی تی هم باید بر مبنای نیازهای روز صنعت انجام پذیرد. قطعا” در صورتی که در این بخش نیز با شتاب و بدون ملاحظه ضرورت ها پیش برویم نتیجه مناسبی از کارمان نخواهیم گرفت.
در این بخش هم شاید لازم باشد ابتدا به نیازسنجی و حتی نیازسازی رو بیاوریم و اعضای این صنعت را متقاعد کنیم که بسیاری از کارهای آنان در سطح بین المللی بدون اتکا به دانش و ابزارهای اطلاع رسانی مدرن و کارآمد نتیجه مطلوبی به دست نخواهد داد. در واقع امروز حضور موثر و بموقع در بازار ها حتی کم کم در بازارهای داخلی نیز بدون استفاده از چنین ابزارهایی مقدور نیست. بد نیست در این راستا و در حوزه اطلاع رسانی به ایجاد یک پورتال اطلاع رسانی کارآمد چهار زبانه (فارسی، انگلیسی، ترکی و عربی) توسط انجمن اشاره کنم که در حال حاضر دو زبانه بوده و بزودی دو زبان دیگر نیز بارگذاری خواهد شد. این سایت خواهد کوشید به محفل مناسبی برای مبادله دیدگاه ها و کسب اطلاعات درون و برون صنعت مبدل شود. مهمترین نکته هم این است که این سایت فقط بر حسب نیازهای انجمن طراحی نشده بلکه مهمترین مقصود از طراحی و اجرای آن برآوردن نیازهای کلیه مخاطبان و کسانی است که می خواهند سطح اطلاعات خود را افزایش داده و یا نقائص و کمبودهای اطلاعاتی خود را از طریق مراجعه به این سایت مرتفع کنند و هم بهره بردار داخلی و هم مخاطب خارجی سایت مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر انجمن صنفی مبل استان تهران حرف های بسیار زیادی از فعالیت های در دست اقدام انجمن در این زمینه ها دارد که به فرصتی دیگر موکول می کند و در انتها ابراز امیدواری می کند که نشریات عام و تخصصی بتوانند محیط و عرصه سالم و مناسبی را برای عرضه و نقد اخبار، دیدگاه ها و فعالیتهای مرتبط با صنعت بزرگ مبلمان و دکوراسیون کشور فراهم کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید