saderat mosahebe

صادرات، نیازمند تفکر استراتژیک

رامین سمیع زاده

واژه صادرات در مورد مبلمان ایرانی خیلی راحت به زبان ‌آورده شده و در گفتار تقریب زیادی برای آن قائل میشویم اما صادرات با اینکه که چند محموله به شکل موردی به کشورهای مختلف ارسال شود فرق دارد،  صادرات منتج از برنامه ریزیهای هدفمند و یک سری عوامل زیرساختی، اعم از سخت افزاری و نرم افزاری، با ملاحظه پارامترهای داخلی و محیطی است.

اگر بخواهیم یک بنگاه یا صنعت را به سمت صادرات سوق دهیم باید دیدگاه استراتژیک داشته باشیم. مفهوم صادرات معلول علت های زیربنایی، استراتژیک و هدفمند است.

اما با یک رویکرد کل نگر، صنعت مبلمان جدا از سایر صنایع و بخش های صنعتی نیست، بنابراین در درجه اول باید یک چشم انداز و استراتژی  برای کل صنایع  وجود داشته باشد که همه ی تشل ها، بنگاه ها، دانشگاه ها، بخش خصوصی و غیر خصوصی حول آن استراتژیها حرکت کنند. در دنیا کشورهای پیشرفته وقتی میخواهند به صنعتی کمک کنند، بخش دولتی و خصوصی و اتاق بازرگانی و همه نهادها هم قسم می شوند برای هدفی مشخص و پیرو آن در خصوص واردات، نیروی انسانی، تعرفه، تسهیلات و غیره با محوریت صادرات برنامه ریزی و  تصمیم گیری می کنند؛ متاسفانه وقتی استراتژی نداریم، معلوم نیست کدام نهاد در چه زمینه‌ای به چه موضوعی میخواهد کمک کند؟ در حال حاضر نه تنها این توافق و استراتژی مشخص وجود ندارد بلکه خیلی از  نیروهای موثر  بعضاً ناخواسته در جهت عکس یکدیگر حرکت می‌کنند و جهت گیری مناسبی ندارند.

از طرفی در صنعت مبلمان و دکوراسیون ما با مسائل دیگری دست و پنجه نرم میکنیم از یک طرف کیفیت محصولات، سیستم های کد گذاری، روش های تولید، بسته بندی و موارد مشابه آنها مطابق استانداردهای بین المللی نیست و از طرف دیگر شرایط در حوزه­ی بین المللی، امنیت لازم برای حضور در بازارهای جهانی را فراهم نکرده است.

با توجه به جمیع موارد شرایط صادرات مبلمان پویا نیست مگر در مواردی خاص که مربوط به  صادرات مبلمان کلاسیک ایرانی است که آن هم بیشتر به عنوان یک اثر هنری مطرح است تا یک محصول صادراتی.

به عبارت دیگر صادرات مبلمان که لازمه آن نگاه سیستماتیک، تیراژ بالا و تولید انبوه است به شکل حرفه ای و مرسوم در دنیا در کشور ما وجود ندارد و منجر به این شده است که ما در بازارهای جهانی نه برند داشته باشیم نه حضور.  فرش ایرانی در دنیا برند شده است اما مبل ایرانی خیر. در واقع صادرات موردی مبلمان کلاسیک، صادراتی نیست که صنعت و کشور بتواند به آن افتخار کند.

بنابراین اگر قرار است در صنعت مبلمان به جایگاهی که شایسته آن هستیم برسیم پیش از هرچیز به یک عزم و اراده جدی و غیرهیجانی هم  از جانب بنگاه ها و هم از جانب کلیه سازمانها، اصحاب رسانه، تشکل های مربوطه و از همه مهمتر دولت و سازمان های مرتبط مثل توسعه تجارت نیازمندیم تا بتوانیم موانع را کنار بزنیم.

و اما جدا از مشکلات بیرونی و جاری صنایع و تولید که شامل حال همه صنایع از جمله صنعت مبلمان میشود ، این صنعت یک سری کاستی های درونی هم دارد. عدم رعایت حق مالکیت معنوی(کپی رایت) یکی از مشکلات درونی این صنعت است. در دنیای امروز مردم چند هدف کلیدی دارند از جمله اینکه انسان ها در زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنبال امنیت و آرامش هستند در فعالیت های مولد هم غیر از این نیست می بایست اعتماد و امنیت داشته باشد تا مدیران در بستر اقتصادی سرمایه گذاری کنند . اما وقتی طرح و ایده ای آورده میشود و به سرعت کپی و تکثیر می شود به این معنی است که شخصی که ایده را آورده امنیت طرح و ایده و سرمایه گذاری ندارد. امنیت طرح و ایده  همچنان در کشور ما در بحث های فکری و مالکیت معنوی خیلی ساده زیر پا گذاشته میشود.

در یک فضای امن هر محصولی باید شناسنامه دار و هویت دار شود تا قابل ردگیری و ارزیابی بوده و امکان پاسخگویی هم وجود داشته باشد. اما در خصوص محصولی که هویت آن معلوم نیست و ثبت نشده یعنی تولید کننده در قبال آن مسئولیت و تعهدی ندارد سایر موارد مثل  بحث صادرات یک موضوع اضافه است.

اما یکی دیگر از مشکلات اساسی صنعت مبلمان این است که در بستر مجازی و دنیای آی تی جایگاه مناسبی ندارد. امروزه وقتی درجه رشد یافتگی حوزه ای را میسنجند یکی از شاخصهای مهم، حضور جدی و کاربردی آن حوزه  در بستر ICT و مجازی یا بعبارت دیگر فضای اینترنت و ارتباطات است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از مهم ترین بسترها و کانال های ارتباطی امروز،بستر و فضای مجازی است و رقابت در فضای اینترنتی علاوه بر رقابت در فضای واقعی با توجه به قدرت نفوذ بالای اینترنت از اهمیت به سزایی برخوردار است.

تاکید میکنم که اگرچه کانال های ارتباطی ما با دنیا باید حل شود اما مواردی اعم از سیستم های اطلاعاتی، کدینگ و بارکد، سیستم های ردیابی و بسترهای ارتباطی و اینترنت موضوعاتی است که حتی اگر مشکلات بیرونی صنعت حل شود، فعالین صنعت نباید آنرا از نظر دور بدارند. این در حالی است که با تمام تفاسیر و معضلات فوق خوشبختانه ما در مقوله طراحی و تولید تقریبا به بلوغ رسیده ایم، پیشرفت های حاصله در این حوزه که بدلیل فعالیت های موثر شرکتهای طراحی و تامین کننده ماشین آلات صنایع چوب از یک طرف و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت از طرف دیگر رخ داده است برای آینده صنعت امیدوارکننده است.

*عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>