01.indd

صادرات مبلمان، نیازمند تفکر استراتژیک

واژه صادرات در مورد مبلمان ایرانی خیلی راحت به زبان آورده شده و در گفتار تقریب زیادی برای آن قائل میشویم اما صادرات با اینکه که چند محموله به شکل موردی به کشورهای مختلف ارسال شود فرق دارد، صادرات منتج از برنامه ریزیهای هدفمند و یک سری عوامل زیرساختی، اعم از سخت افزاری و نرم افزاری، با ملاحظه پارامترهای داخلی و محیطی است.
اگر بخواهیم یک بنگاه یا صنعت را به سمت صادرات سوق دهیم باید دیدگاه استراتژیک داشته باشیم. مفهوم صادرات معلول علت های زیربنایی، استراتژیک و هدفمند است.
اما با یک رویکرد کل نگر، صنعت مبلمان جدا از سایر صنایع و بخش های صنعتی نیست، بنابراین در درجه اول باید یک چشم انداز و استراتژی برای کل صنایع وجود داشته باشد که همه ی تشکل ها، بنگاه ها، دانشگاه ها، بخش خصوصی و غیر خصوصی حول آن استراتژیها حرکت کنند. در دنیا کشورهای پیشرفته وقتی میخواهند به صنعتی کمک کنند، بخش دولتی و خصوصی و اتاق بازرگانی و همه نهادها هم قسم می شوند برای هدفی مشخص و پیرو آن در خصوص واردات، نیروی انسانی، تعرفه، تسهیلات و غیره با محوریت صادرات برنامه ریزی و تصمیم گیری می کنند؛ متاسفانه وقتی استراتژی نداریم، معلوم نیست کدام نهاد در چه زمینهای به چه موضوعی میخواهد کمک کند؟ در حال حاضر نه تنها این توافق و استراتژی مشخص وجود ندارد بلکه خیلی از نیروهای موثر بعضاً ناخواسته در جهت عکس یکدیگر حرکت میکنند و جهت گیری مناسبی ندارند.
از طرفی در صنعت مبلمان و دکوراسیون ما با مسائل دیگری دست و پنجه نرم میکنیم از یک طرف کیفیت محصولات، سیستم های کد گذاری، روش های تولید، بسته بندی و موارد مشابه آنها مطابق استانداردهای بین المللی نیست و از طرف دیگر شرایط در حوزهی بین المللی، امنیت لازم برای حضور در بازارهای جهانی را فراهم نکرده است.
با توجه به جمیع موارد شرایط صادرات مبلمان پویا نیست مگر در مواردی خاص که مربوط به صادرات مبلمان کلاسیک ایرانی است که آن هم بیشتر به عنوان یک اثر هنری مطرح است تا یک محصول صادراتی. به عبارت دیگر صادرات مبلمان که لازمه آن نگاه سیستماتیک، تیراژ بالا و تولید انبوه است به شکل حرفه ای و مرسوم در دنیا در کشور ما وجود ندارد و منجر به این شده است که ما در بازارهای جهانی نه برند داشته باشیم نه حضور. فرش ایرانی در دنیا برند شده است اما مبل ایرانی خیر. در واقع صادرات موردی مبلمان کلاسیک، صادراتی نیست که صنعت و کشور بتواند به آن افتخار کند.
بنابراین اگر قرار است در صنعت مبلمان به جایگاهی که شایسته آن هستیم برسیم پیش از هرچیز به یک عزم و اراده جدی و غیرهیجانی هم از جانب بنگاه ها و هم از جانب کلیه سازمانها، اصحاب رسانه، تشکل های مربوطه و از همه مهمتر دولت و سازمان های مرتبط مثل توسعه تجارت نیازمندیم تا بتوانیم موانع را کنار بزنیم.
و اما جدا از مشکلات بیرونی و جاری صنایع و تولید که شامل حال همه صنایع از جمله صنعت مبلمان میشود ، این صنعت یک سری کاستی های درونی هم دارد. عدم رعایت حق مالکیت معنوی(کپی رایت) یکی از مشکلات درونی این صنعت است. در دنیای امروز مردم چند هدف کلیدی دارند از جمله اینکه انسان ها در زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنبال امنیت و آرامش هستند در فعالیت های مولد هم غیر از این نیست می بایست اعتماد و امنیت داشته باشد تا مدیران در بستر اقتصادی سرمایه گذاری کنند . اما وقتی طرح و ایده ای آورده میشود و به سرعت کپی و تکثیر می شود به این معنی است که شخصی که ایده را آورده امنیت طرح و ایده و سرمایه گذاری ندارد. امنیت طرح و ایده همچنان در کشور ما در بحث های فکری و مالکیت معنوی خیلی ساده زیر پا گذاشته میشود.
در یک فضای امن هر محصولی باید شناسنامه دار و هویت دار شود تا قابل ردگیری و ارزیابی بوده و امکان پاسخگویی هم وجود داشته باشد. اما در خصوص محصولی که هویت آن معلوم نیست و ثبت نشده یعنی تولید کننده در قبال آن مسئولیت و تعهدی ندارد سایر موارد مثل بحث صادرات یک موضوع اضافه است.

حضور موثر در فضای سایبر، ضرورتی اجتناب پذیر
اما یکی دیگر از مشکلات اساسی صنعت مبلمان این است که در بستر مجازی و دنیای آی تی جایگاه مناسبی ندارد. امروزه وقتی درجه رشد یافتگی حوزه ای را میسنجند یکی از شاخصهای مهم، حضور جدی و کاربردی آن حوزه در بستر ICTو مجازی یا بعبارت دیگر فضای اینترنت و ارتباطات است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از مهم ترین بسترها و کانال های ارتباطی امروز،بستر و فضای مجازی است و رقابت در فضای اینترنتی علاوه بر رقابت در فضای واقعی با توجه به قدرت نفوذ بالای اینترنت از اهمیت به سزایی برخوردار است. تاکید میکنم که اگرچه کانال های ارتباطی ما با دنیا باید حل شود اما مواردی اعم از سیستم های اطلاعاتی، کدینگ و بارکد، سیستم های ردیابی و بسترهای ارتباطی و اینترنت موضوعاتی است که حتی اگر مشکلات بیرونی صنعت حل شود، فعالین صنعت نباید آنرا از نظر دور بدارند. این در حالی است که با تمام تفاسیر و معضلات فوق خوشبختانه ما در مقوله طراحی و تولید تقریبا به بلوغ رسیده ایم، پیشرفت های حاصله در این حوزه که بدلیل فعالیت های موثر شرکتهای طراحی و تامین کننده ماشین آلات صنایع چوب از یک طرف و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت از طرف دیگر رخ داده است برای آینده صنعت امیدوارکننده است.
ضرورت همگرایی همه تشکل ها در قالب سند چشم انداز، استراتژی های صنف و صنعت چوب، مبلمان و دکوراسیون(چوماد)
امروز اگر تجمیع برنامه های صنفی هم خانواده، زدودن یا به تأخیر انداختن برنامه ها و مأموریت های موازی و یکپارچه ساختن اهداف و روش های تشکل های گوناگون را در یک دستگاه بزرگ صنفی و صنعتی، برپا شدنی ندانیم یا تحقق آن را در گرو فراهم آمدن هزار و یک زمینه و پیش فرض بدانیم، تردیدی نخواهد بود همه عوامل برای این تأخیر تاریخی و پسماندگی تشکیلاتی مهیاست و در این وادی بیش از هر چیز دیگری بهانه و بن بست برای نشدن و نرفتن فراهم است. در جامعه ای که ارزشمندترین خاطرات جمعی اش برگرفته و آمیخته با قهرمان باوری و فردگرایی است، برکشیدن گفتمان خرد جمعی در دستیابی به کامیابی صنفی و همگانی ، اگر نه ناممکن اما بسیار سخت می نماید.
شکل گیری کارگروهی برای تدوین استراتژی و سند چشم انداز به دستور مهندس انصاری رئیس محترم شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و پس از آن همراهی تشکل های وابسته و همراه با صنف و صنعت چوب، مبلمان و دکوراسیون طی شش ماه که از طرح
این مفهوم و فراخوان همراهی و هم صدایی با آن گذشته است، راه را بر هرگونه ناامیدی می بندد و آینده را روشن و نزدیک می سازد. نشست کمیته های دهگانه مشاوره تخصصی(کمیته های تخصصی آموزش،استاندارد،طراحی و مالکیت معنوی، صادرات، واردات، نظام تعرفه ، حقوقی و تعزیرات، مالیات و بیمه ، نمایشگاهی و )ICTبرای بررسی و فهرست کردن فرصت ها و چالش های درون و پیرامون این صنعت بزرگ که بی گمان با برکشیدن توانمندی ها و بازشناسی کاستی هایش ژرفا می یابد، به تنهایی دستاوردی است که باید آن را پذیرفت و تا امروز در این صنف و صنعت همانند نداشته است.

موضوعات هفت گانه استراتژیک هنر صنعت (چوماد)
به پشتوانه این همگرایی، اکنون می توان از مفاهیم مدرن و پیشرو جهانی سخن به میان آورده و زمینه های برپایی حرکت هایی را در این سرزمین و از راه این صنعت فراهم آورد که بی گمان سرمشق هایی نیکو فرا روی دیگران می گذارد.
شبکه سازی فراتشکلی در صنف و صنعت چوب، مبلمان و دکوراسیون ایران ، ساختمانی است برگرفته از بنیان های هم ارز تشکلی که استقلال نهاده های صنفی و تشکیلاتی موجود را پاس می دارد و نیروی پیشرانه خود را تنها از هم افزایی برآمدهِ از این همگرایی تاریخی فراهم می آورد تا از دل این یکپارچگی، سامانه ای پویا، خودبسنده و گویا در فراگردهای مواجهه با ساختارهای حاکم، از قانونگذاری گرفته تا اجرا و یا بازدارندگی، برای خود مهیا سازد. از رهگذر این نشست ها و با جمع بندی برگرفته از کاربرگ های فراهم آمده از کمیته های مشاوره تخصصی، پروردن و پیگیری موضوعات هفت گانه استراتژیک زیر
بیشترین برخورداری را برای جامعه ذینفعان(مردم، کارآفرینان،کارکنان، دولت وحاکمیت) در پی خواهد داشت:
1- هویت سازی حرفه ای و تخصصی 2- توانمندسازی سرمایه های انسانی 3- توسعه و تقویت تشکل ها و بنگاه های بازرگانیف صنفی و صنعتی 4- توسعه امنیت فضای کسب و کار 5- توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات 6- ایجادکلینیک مدیریت 7- توسعه و تعمیق مسوولیت های اجتماعی

ماموریت های یکساله دبیرخانه کارگروه تدوین استراتژی
بی تردید کمترین دستاورد چنین پروژه ای، دستیابی به فهرستی از اولویت های این صنف و صنعت در مواجهه و تعاملی سازنده با نهادهای سیاستگذار در کشور خواهد بود. دستیابی به صدایی واحد و برآمده از افزایش شمول نیازمندی ها به خواست اکثریت از راه سنجش و پالایش نیازسنجی ها در قاعده هرم ذینفعان، نقشی تأثیرگذار و پیش برنده در توجیه، تشویق و مطالبه از هسته های تصمیم سازی کشور، از قانونگذاری تا اجرا و نظارت، به شنیدن این صدا و برآورده کردن خواست های یکپارچه صنف و صنعت خواهد داشت. پیشروی به سوی چنین هدفی نیازمند بازشناسی مأموریت های برآمده از چشم انداز هفت گانه ترسیم شده است که بر این اساس می توان مأموریت های زیر را برای یک دوره یکساله برشمرد:
1- تدوین دانشنامه تخصصی 2- ایجاد مرکز آمار و اطلاعات شبکه 3- ایجاد پورتال جامع شبکه 4- ایجاد بانک اطلاعاتی نیازمندی ها و فرصت های شغلی درون شبکه
بی گمان پیمودن این راه ، به همتی بلند و برآمده از خواستی نیرومند نیاز دارد. اما همراهی امیدآفرینی که آغاز شده و انگیزه و نیرویی که از دل همنشینی های حرفه ای پدیدار آمده، راه را از ناامیدی به امید و چشم را از چالش ها به نصیب باز می گرداند. ظرفیت هایی که کمتر از یک دهه و با بهره مندی از بالاترین مشارکت پذیری در این صنف و صنعت ایجاد شده است، برای هر مفهوم نوآورانه و کارایی که دامنه نیازسنجی ها و اثربخشی آن گستره ذینفعان این عرصه را بهره مند سازد، بسترساز و راه گشا بوده و اکنون بیش از هر زمان دیگری ارزش های خود را به روشنی در این راه آشکار خواهد ساخت.

منبع: ویژه نامه نشریه درسان – کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>