tejarat-talarr

سودآوری نتیجه‌ نهایی مدل‌های کسب‌ و کار است

دکتر رامین سمیع‌زاده (دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون)، سخنران مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار ماهنمامه تجارت طلایی بود که  ضمن توضیحاتی در خصوص تجربه خود در آتش‌سوزی بازار مبل ایران 1  در خصوص Business Model یا مدل کسب و کار نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. متن سخنرانی در ادامه آمده است:

21 اردیبهشت ماه سال 91 بود و ما برای مراسم افتتاح موزه مبل ایران آماده می‌شدیم که خبر رسید یکی از بازارهای مبل در یافت‌آباد آتش گرفته است. هر لحظه بر وسعت این آتش افزوده می‌شد بر اساس دستور مهندس علی انصاری، و با تاکید ایشان مبنی بر حفظ جان مردم و دقت و سرعت عمل در تخلیه مردم و خودروهای موجود در پارکینگ، بلافاصله و ظرف نیم ساعت پارکینگ بازار مبل با 700 خودرو تخلیه شد و مردم نیز به بیرون بازار هدایت شدند و با کمک نیروهای امدادی از 13 ایستگاه آتش‌سوزی مهار شد و اگرچه بخش قابل توجهی از بازار سوخت اما خدارو شکر هیچگونه تلفات جانی نداشت.

اصلی ترین عاملی که به ما در این آتش‌سوزی کمک کرد  هماهنگی بین نیروهای امدادی و حمایتی یعنی راهنمایی و رانندگی، اورژانس، آتش‌نشانی، بسیج و ستاد بحران بود.

اماً طبعاً در حادثه‌ای مثل پلاسکو که تردد سخت بود و شرایط بسیار سنجیده، عمق فاجعه بیشتر و دردناک تر بود.

ما باید در مراکزتجاری خود پیش بینی های لازم را در ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشیم و حداقل اینکه استاندارهای IMS را که علاوه بر مقوله کیفیت به مسائل محیط زیست و ایمنی نیز توجه ویژه دارد رعایت کنیم. خودمان مرور کنیم که چند مرکز تجاری در کشور این موارد را مدنظر قرارداده اند و دارای این گواهینامه ها هستند؟

به نظر من نیروهای امدادی ما نیز میبایست در یک بستر سیستماتیک و سریع با هم هماهنگ و هم افزا کارکنند و همواره به این نکته فکر کنند که اگر در مناطقی مثل بازار تهران با آن خیابان‌های باریک با جمعیت زیاد اگر چنین حوادثی روی دهد چگونه باید آن را هماهنگ با یکدیگر مدیریت کنند.

اما راجع به جلسه امروز، میخواهم کمی در خصوص مدل های کسب و کار صحبت کنم. مدل کسب‌وکار منطقی است که شرکت، بنگاه یا سازمان برای خلق و ارایه ارزش و تولید سود و سرپا نگه داشتن خود انتخاب می کند و در واقع مدل کسب‌و‌کار بیان می کند که چگونه سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمت ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به مشتریان خود عرضه می کند.

امروز تعداد قابل توجهی از برندهای موفق در این مراسم حضور دارند اما این سوال در ذهن تداعی می‌شود که اگر سال بعد همین مراسم برگزار شود با تغیرات تکنولوژیکی که لحظه به لحظه سرعت می‌گیرد و با پارادایم‌های جدیدی که هست آیا این برندها به اندازه امروز موفق خواهند بود؟

مدل‌های کسب و کار سهمی قابل توجه در موفقیت یا شکست بنگاه‌های اقتصادی و بازرگانی ایفا می‌کنند. مدل‌های کسب و کار (Business Model) چهارچوبی از عوامل موثر موفقیت در تولید ارزش و ثروت هستند. مدل‌های کسب و کار کارکردی چندگانه دارند و نشان می‌دهند که کدام کار برای کدام مشتریان با چه فعالیت‌های کلیدی برای خلق چه ارزشی و با چه شیوه‌ای و چگونه باید انجام گیرند که در نهایت هم برای سازمان و هم مشتری تولید ارزش شود. سودآوری نتیجه‌ نهایی مدل‌های کسب و کار در حوزه های بازرگانی و اقتصادی است، و لذا مدل کسب پلت فرمی است برای تأمین منافع به ذینفعان خصوصاً مشتری و بنگاه، لذا به عقیده من همانطور که ما در شرکت‌‌های خود واحد مالی، اداری ، مارکینگ و… داریم برای حضور موثر در حوزه رقابت‌های ملی و بین‌المللی نیز لازم است واحد توسعه مدل‌های کسب‌وکار داشته باشیم زیرا این واحد پیوسته فضای بازرگانی و وضعیت رقبا را رصد می‌کند، آگاهی به جدیدترن پیشرفت ها و تکنولوژیها دارد، نیاز جدید مصرف‌کنندگان را می‌شناسد و متناسب با محدودیت ها، امکانات، پتانسیل ها و فرصت ها و شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه، استراتژی‌های خلق ارزش و کسب درآمد شرکت را در مواقع لزوم تغیر می‌دهد تا به هدف نهایی نزدیکتر شوند.

در پایان ضمن تبریک به مناسبت سالگرد انتشار ماهنامه تجارت طلایی باید بگویم که تجارت طلایی را مجله‌ای متین، بی حاشیه و رو به رشد می‌دانم.

photo5776344213116528615

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>